zaterdag 2 oktober 2010

Domotica: wat is het en wat kun je ermee?

Wie mij kent weet dat ik geinteresseerd ben in techniek, maar ik ben geen gadget-mens. Vaak zijn ‘gadgets’ om mee te spelen of mee te pronken. Ik vind dat techniek functioneel moet zijn. Tevens zijn gadgets vaak vrij duur en ben ik zuinig opgevoegd. Maar maar dat is geen slechte eigenschap denk ik. Des te meer geld hou je over voor dingen als een ‘droomhuis’!

Ik denk dat veel mensen die al iets weten over Domotica dit zullen zien als iets dat te maken heeft met ‘gadgets’. Maar ik denk daar anders over. Ik denk dat Domotica heel functioneel kan zijn en dat iedereen er in de toekomst in toenemende mate mee te maken zal krijgen. Dat is niet eng, maar alleen maar mooi! Jaja... maar wat is domotica nu precies? Volgens Wiki:

Domotica is het domein van huiselijke elektronica. Het woord "domotica" is een samentrekking van het Latijnse woord domus (huis) en tica wat afkomstig is van informatica, telematica en robotica. De officiële definitie van domotica is: De integratie van technologie en diensten, ten behoeve van een betere kwaliteit van wonen en leven.

Je hebt heel veel verschijningsvormen van Domotica. Ik verdeel domotica in drie categorieen: veiligheid, comfort en energiebesparing. Soms gaan deze zaken hand in hand. Bijvoorbeeld een eenvoudige schakelklok kun je een lamp op bepaalde tijden aan en uit schakelen. Dat kan de woning veiliger maken, je hoeft de lamp niet elke dag aan en uit te zetten en tot slot kan het energie sparen (ten opzicht van ‘aan’ laten staan).

Wat kun je dan allemaal met Domotica? Heel erg veel! Dat kan ik niet allemaal in een stukje uitleggen. Ik zal in drie losse stukjes beschrijven hoe ik denk dat we Deomotica kunnen toepassen in onze nieuwe situatie. In ons nieuwe woonhuis moeten alle leidingen worden vervangen, dus dat is een kans om nu voorbereidingen te treffen voor domotica. Vandaar dat ik juist nu bezig ben om me daarin te verdiepen.

Ik denk de laatste en komende tijd veel na over wat nu handig is om te doen, als iemand suggesties heeft voor Domotica: ze zijn zeer welkom. Juist NU!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten