zaterdag 11 september 2010

Het kan... in Drenthe

De slogan van Almere is “Het kan in Almere”. Er kan ook inderdaad ook veel in Almere. Maar er kunnen ook veel dingen niet. Er zijn aardig wat dingen die niet kunnen in Almere, maar wel in Drenthe. Zo zul je als winkelier in Almere de verkoopwaar die je op de stoep uit stalt toch echt ’s nachts binnen moeten halen. Ik denk dat als een tuincentrum in Almere de tuinaarde en tuinplanken voor de deur laat liggen, de voorraad toch snel zal slinken.



Waar wij wonen in Drenthe is veel toerisme en hier zijn dus ook veel terrasjes. Waar in Almere de horeca de terrasstoelen en tafels ’s nachts aan lange kabels vastlegt, blijven hier de tafels en stoelen gewoon los op het terras staan. De bloemen nog op de tafel. Met een beetje mazzel krijgen ze gelijk water!

Naast zwerfvuil (dat je in Drenthe helaas ook hebt, alleen wel veel minder) zie je in Almere helaas ook veel dat mensen een winkelwagentje van de supermarkt voor de deur hebben staan. Ik irriteer me daar zo aan! Als je dan toch zo’n karretje tot aan je deur meeneemt, breng hem dan gelijk terug. Als iedereen een eigen karretje voor de deur heeft, heeft de supermarkt geen karretjes meer! Weet je hoe duur zo’n karretje is? (Nee, niet 1 euro)



Dat er sinds jaren een (halve) euro in die karretjes moet helpt is kennelijk geen oplossing. Je ziet ze overal staan in Almere. Ik heb wel eens ergens op een plek in Almere 10 losse karretjes zien staan. Ik heb er geen foto van gemaakt, maar je zal er maar tegenaan kijken. Vroeger brachten kinderen voor een kwartje een kerstboom naar een verzamelpunt. Waarschijnlijk steken ze er nu gewoon een schroevendraaier in.

Oh wat word ik oud, zeuren over zwerfvuil en boodschappenkarretjes. Is dat erg? Misschien wel. Maar ik vind het toch wel leuk dat we nu weer in een deel van Nederland wonen waar er gewoon geen muntgeld in je boodschappenkarretje. Ik zie mensen de boodschappen in de fietstas doen bij de supermarkt, in plaats van in plastic zakken. Thuis weer van de fietstas in de koelkast of kelder. Mooi toch?!

2 opmerkingen:

  1. Ik wil in dit blog graag lezen over al het goede en de vorderingen in Drenthe. Jammer dat je in dit artikel generaliseert en het leven in een grote stad(in dit geval Almere)als negatief ervaart. Ik kijk met een andere blik(oa. ruime openingstijden/alles bij de hand)en herken slechts weinig in bovenstaand artikel over Almere. Enne ik gebruik ook een fietstas, net als mijn vriendinnen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je houdt van het leven in de stad, dan is Almere een van de leukste steden om in te wonen. Als dit blog zou gaan over Almere, dan zou ik heel vaak iets positiefs schrijven over Almere en slechts heel af en toe iets negatiefs. Want ik heb heel prettig gewoond in Almere.

    Dit blog gaat echter over Drenthe en dit verhaaltje schreef ik om verschillen aan te duiden. Ik gaf in dit artikel geen totaal oordeel over Almere en ik vind het jammer dat je het wel zo opvat. Ik heb het naar mijn zin in Drenthe, maar ik zal ook met plezier mijn familie bezoeken in Almere!

    BeantwoordenVerwijderen